Friday, November 5, 2010

श्लोक ४५

II श्रीराम समर्थ II


जयाचेनि संगे समाधान भंगे|
अहंता अकस्मात येऊनि लागे||
तये संगतिची जनी कोण गोडी|
जिये संगति ने मती राम जोडी||श्रीराम||४५||

डॉक्टर सुषमाताई वाटवे यांचे या श्लोकावरिल श्राव्य निरूपण


जय जय रघुवीर समर्थ !

3 comments:

Kalyan Swami said...

As stated by Lochan Kate ( Gwaliar )...[हिन्दी मे]
जिसके संग से समाधान हटता|
अहंकार अकस्मात मन मे समाता||
उसके संग की तुझे क्यो है आस|
जिसके संग से छोडे राम खास||
अर्थ..... श्रीरामदासजी कहते है कि हे मानव मन ! जिसकी संगति से अपनी समाधि अर्थात् ध्यान भंग या शांति भंग होती है और अचानक ही अंहकार की भावना मन मे आने लगती हो उस संगति को कौन पसंद करेगा ? श्रीराम का नाम इतना पवित्र है कि ऐसी संगति कोई भी पसंद नही करेगा जिसकी संगति से बुध्दि में बसा रामनाम भुलाया जाय| अत: प्रत्येक व्यक्ति इस बात का जरुर ध्यान रखे कि अपना जीवन सार्थक करने के लिये रामनाम का सतत् स्मरण आवश्यक है| अत: सतत् ऐसी संगति का साथ रखो जिससे रामनाम ना छुट पाये|.........

Ravindra G.Phadke. said...

Comments On the Shloka no. 45
In this shloka, Samartha is telling us , what company we should associatye with.

There are four types of persons. Baddhha, Mumukshu, Sadhak and Sidhha.
The persons who are grossly involved with Worldly things, those who can not think beyond Enjoyment,Sex and the Selfinterest for thse alone, who do not have any inkling about GOD are Badhhas.Their thinking will be always about Money, enjoyment etc, everything associated with this body.
Besides this our Human mind is very volatile. It gets easily attracted to worldly things. One of the major reason for this attraction is the thought of deriving/getting pleasure from these ( Persons, Items,Thoughts about these). Sometimes Jelousy is the major cause.
The mind gets disturbed because it wants the things, or is unhappy that it did not get what it desired.
This all happens because most of the men think that they are the DOERs or They are the owners of the Things. This is the outconme of our personality which is named as " AHANKARA", " AHANTA".
Even in case of very knowledgable sages it this Ahankara catches hold of the Sad-Budhhi without their knowledge.( For example DURVASA RISHI is known to get ANGRY for very simple causes).

This is the reason Sri. Swamy Samartha is telling us to be watchful at every moment and detect this type of situation for our own case, so that we will not become pray to the Ahankara and forget RAMANAMA.
He has clearly told us here that we should avoide such person's company so that our mind is not brought to the lower level. If we are not able to avoid such company ; then we should pray to HIM to save us. That is all one can do.The person who wilfully and with love surrenders to HIM, is always protected by HIM.

Gandhali said...

श्लोक ४५
मागील श्लोकात मौन मुद्रा धरावी हे सांगितले पण जेंव्हा लोकांतात येशील तेंव्हा कोणत्या लोकांबरोबर रहा.कसे राहा . हेच समर्थ येथे सांगत आहेत.मनुष्याची घडण त्याचे कल्याण अगर अकल्याण,सुगती वा दुर्गती हे संगतीवर अवलंबून असते .चांगली संगती मिळाली तर काय होते व दु:संगतीने काय होते हे आपण समाजात पाहत असतोच.जसे व्यवहारात तसेच परमार्थात सुद्धा संगतीचा प्रभाव पडतो.सत्संगाने तर माणूस हा भावसागर पार करून जातो .
"संगे वाढे शीण I संगे वाढे भजन I
त्रिविध हे जण I बहु देवा II " (संत तुकाराम )
संगतीचा मनबुद्धीवर प्रबळ संस्कार होतो म्हणून ती संगत योग्य असावी . बहुजन समाजात तमोगुणी मानस जास्त असतात त्यांच्या सहवासात राहिल्याने चित्तचांचल्य वाढून समाधानवृत्ती भंग होते.अशा व्यक्तींशी व्यवहार करताना आपला अहंकार जागा होतो.एकाग्रता नष्ट होते.म्हणजेच आपण divert होतो , मती रामापासून दूर जाते.म्हणून अशी संगती त्यागावी.
" म्हणोनी गा पार्थ I जे विमुख या परमार्था I
तयासी भाषण सर्वथा I करावे ना II ( ज्ञानेश्वरी )
या लोकांच्या संगती कडे जसे लक्ष द्यावे तसेच मनाने भगवंताची सांगत धरली आहे का देहाची धरली आहे हा विवेक पण जागृत ठेवावा.मि देह आहे म्हंटले की आपोआप अहंता येतेच अन भगवंतापासून आपणास दूर नेते म्हणून हे मना ! जयाचेनि संगे समाधान भंगे....